Części zamienne
Oryginalny
Jak rozpoznać oryginalne części zamienne ZETOR.
Każda oryginalna część zamienna jest oznaczana nieusuwalnym znakiem i kodem kreskowym informującym o dacie wydania produktu z magazynu, przez kogo sprzęt został zapakowany i kiedy został wyprodukowany.
Oryginalne części zamienne są dostarczane w oryginalnym opakowaniu opatrzonym logo producenta i etykietą z numerem produktu i kodem kreskowym z unikatowym numerem identyfikacyjnym. A jak sprawują się części nieoryginalne?
ZETOR przeprowadził szczegółową analizę nieoryginalnych części ZETOR sprzedawanych przez nieautoryzowanych sprzedawców.
Okładzina tarczy
Tarcza nie posiada zatwierdzonego rodzaju okładziny (rodzajem okładziny zatwierdzonym przez ZETOR jest Reibestos). Używanie niezatwierdzonej okładziny na tarczach skutkuje skróconą żywotnością, poślizgami przy wyższym wysileniu silnika oraz zwiększonym zużyciem tarczy dociskowej sprzęgła.
Piasta tarczy
- Nie pasuje do oryginalnych rysunków - jest węższa o 5mm, przez co powierzchnia stykowa między otworami piasty a wałkiem sprzęgłowym jest mniejsza.
- Przy zwiększonym wysileniu silnika piasta oraz wałek sprzęgłowy zużywają się nadmiernie.
Wniosek jest oczywisty
Nieoryginalna pompa wodna oraz tarcza sprzęgła nie mogą być używane jako części zamienne traktorów ZETOR
Klocki hamulcowe
Porównaliśmy oryginalne klocki hamulcowe firmy KNOTT z tańszymi nieoryginalnymi klockami od TEXTAR.
- Oba rodzaje klocków hamulcowych wykazują podobne działanie (ten sam współczynnik tarcia).
- W przypadku większego obciążenia związanego z hamowaniem, klocki hamulcowe TEXTAR nagrzewają się do ponad 400°C, podczas gdy klocki KNOTT osiągają jedynie 200°C.
- Gdy klocki TEXTAR osiągają temperaturę około 600°C, ich możliwości hamowania znacznie się obniżają.
Wniosek jest oczywisty
Aby utrzymać bezpieczną obsługę traktora, nie zaleca się używania klocków hamulcowych firmy TEXTAR lub pochodzących od jakiegokolwiek innego producenta, ani podobnych produktów.
Ponadto, używanie nieoryginalnych klocków hamulcowych ma poważny wpływ na żywotność innych komponentów układu hamulcowego - na przykład tarcz hamulcowych, zacisków hamulców tarczowych oraz elementów uszczelniających, które mogą zostać w znacznym stopniu uszkodzone przez wysokie temperatury osiągane przez klocki hamulcowe.
,,Oryginalne” chińskie korbowody
- Wymiary korbowodów zgadzały się z dokumentacją rysunkową, jednak skład materiału nie spełniał standardów materiału wymaganego.
- Korbowód zawierał elementy chemiczne wymaganego materiału, lecz w innych proporcjach.
- Materiał zawierał także elementy niestandardowe, takie jak aluminium, nikiel, miedź.
- Obróbka cieplna korbowodu nie odpowiadała dokumentacji - twardość materiału była około 10% niższa od wymaganej granicy minimalnej.
Wniosek jest oczywisty
Poprzez badania firma ZETOR wykazała, że korbowód nie może być wykorzystywany jako część zamienna silników UR I ZETOR. Istnieje ryzyko, że używana część nieoryginalna może w najlepszym wypadku ulec zdeformowaniu, w najgorszym zaś ulec całkowitemu uszkodzeniu. Stan całego silnika nie może być wystawiany na próbę poprzez używanie nieoryginalnego korbowodu.
Obudowa pompy wodnej
- Na pierwszy rzut oka: nierównomierna obudowa; po demontażu w korpusie wykryto nierówne nadlewy.
- Na powierzchni wewnętrznej, pod kołem odśrodkowym znaleziono pozostałości po nieprawidłowej formie komponentu, wśród których znaleźć można było piasek odlewniczy.
- Po opukaniu obudowy z korpusu odpadło więcej ostrych, twardych ziarenek składających się z nieczystości poodlweniczych..
- Wnętrza otworu wylotowego oraz wlotowego zostały odlane w sposób chropowaty, a po ich zmierzeniu okazało się, że średnice gałęzi otworu wylotowego oraz wlotowego miały inną szerokość.
Wał
- Łożyska nie pasowały idealnie.
- Rowek klinowy nie został wykonany zgodnie z oryginalnymi rysunkami, a sam wał był zardzewiały w miejscu, które powinno być pokryte chromem.
Koło odśrodkowe
Szerokość panewek oraz ich wysokość robocza nie były równomierne.
Nośnik
Na jeden z gwintów nie dało się przykręcić śruby.