Ekonomiczne silniki z 16-zaworowymi głowicami cylindra są opracowywane i produkowane samodzielnie przez firmę ZETOR w Brnie w Czechach. Konstrukcja silnika jest dopasowana do wymagań konkretnego modelu, zapewniając długą żywotność, optymalną obsługę oraz niskie zużycie paliwa. Silniki spełniają normy emisji spalin Stage IV/ Tier 4 i nie zanieczyszczają środowiska.
Zoptymalizowane spalanie silnika powoduje niższe obciążenia cieplne, niższe spalanie oraz większą siłę pociągową.
W 2016 roku wprowadzona została nowa generacja silników oferujących jeszcze niższe spalanie i emisję spalin. Traktory FORTERRA, wyposażone w najnowsze silniki i spełniające wymagania normy emisji spalin Stage IV, zostały poddane badaniom przez naukowców z Uniwersytetu Mendla w Brnie. Wyniki badań potwierdziły, że nowa generacja silników wykazuje niższe zużycie paliwa niż generacja poprzednia.
Firma ZETOR sama projektuje i produkuje własne skrzynie biegów w Brnie w Czechach przy użyciu materiałów wysokiej jakości, zapewniających wytrzymałość, wydajność i wysoką żywotność.
Większa liczba dostępnych przełożeń utrzymuje optymalną prędkość silnika podczas pracy w polu, jak również podczas transportu. Pozwala to na utrzymanie niskiego zużycia paliwa. W najczęściej używanym zakresie roboczym do dyspozycji jest 7 lub 9 biegów, zaś funkcja automatycznej zmiany biegu jest dostępna nawet jeśli traktor pracuje pod obciążeniem. Wygodniejsza zmiana biegów oraz łatwiejsza obsługa traktorów Forterra wynika także z funkcji automatycznego wzmacniacza momentu obrotowego.
Czterobiegowa skrzynia z trzystopniowym wzmacniaczem momentu obrotowego
24 biegów do przodu i 18 biegów wstecznych
9 przełożeń w zakresie roboczym 4-12 km/h
Czterobiegowa skrzynia z trzystopniowym wzmacniaczem momentu obrotowego (PowerShift) oraz rewers hydrauliczny (PowerShuttle) Nowa zmodernizowana przekładnia ECO40 .
30 biegów do przodu i 30 biegów wstecznych
13 przełożeń w zakresie roboczym 4-12 km/h
Łatwiejsza obsługa traktora
Przycisk sprzęgła na dźwigni zmiany biegów
Trzystopniowy wzmacniacz momentu obrotowego
Rewers hydrauliczny
Traktory ZETOR FORTERRA są wyposażone w elektrohydraulikę firmy Bosch oferującą wysoką wydajność podczas pracy ze zagregowanymi maszynami. Dwa dodatkowe siłowniki hydrauliczne zapewniają równomierne obciążenie traktora oraz maksymalną siłę udźwigu wynoszącą do 85 kN. Traktor został wyposażony w system automatyki na uwrociach.
Model FORTERRA HD jest wyposażony w dodatkowy rozdzielacz hydrauliczny ze sterowaniem elektrohydraulicznym.
Po wprowadzeniu na rynek unikalny system HitchTronic otrzymał liczne nagrody branżowe. Jest to system automatycznej regulacji tylnego trzypunktowego układu zawieszenia narzędzi. Nie wymaga on ustawień różnych rodzajów regulacji ani stopnia ich czułości. System sam mierzy oporność gleby i dopasowuje trójpunktowy układ zawieszenia narzędzi do aktualnych wartości.
W ten sposób system HitchTronic zwiększa produktywność pracy, obniżając przy tym zużycie paliwa o 5-7%.
Kabina modelu FORTERRA zapewnia wysoki komfort niezależnie od rodzaju pracy ciągnika. Podczas pracy nieoceniona jest ergonomia. Kabiny traktorów Zetor są przestronne, a komfort jazdy podnosi deska rozdzielcza z intuicyjnym sterowaniem wszystkimi funkcjami pojazdu.
Ponadto model FORTERRA HD jest wyposażony w wielofunkcyjny panel sterujący zawierający wszystkie istotne elementy sterownicze. Operator ma wszystko w zasięgu ręki - od układu sterowania hydrauliką poprzez sterowanie amortyzowaną osią przednią i funkcję automatycznego sterowania na uwrociach.
FORTERRA HD (w standardzie) i FORTERRA HSX (w opcji) są wyposażone w amortyzowaną wielowahaczowa przednią oś napędową
Przednia wielowahaczowa resorowana oś modelu FORTERRA HD składa się z dwóch osobnych i niezależnie resorowanych półosi. Dzięki mniejszym masom resorowanym oś posiada większe możliwości absorpcji oraz tłumienia, osiągając niższy poziom wibracji. Mechanizm niezależnego zawieszenia kół jest pod względem technicznym bardzo podobny do zawieszenia
Mechanizm niezależnego zawieszenia kół jest pod względem technicznym bardzo podobny do zawieszenia wielowahaczowego występującego w samochodach, sprawiając iż prowadzenie traktora FORTERRA HD jest równie komfortowe co jazda samochodem.
Flagowe modele FORTERRA HD są wyposażone w 100% blokadę dyferencjału i automatykę na uwrociach. Automatyczny system na uwrociach zmniejsza liczbę czynności wykonywanych przy każdym zawróceniu, sprawiając, że pojazd jest łatwiejszy do sterowania i manewrowania. System ten bazuje na połączeniu automatycznego sterowania napędu 4x4 na przednie koła, blokad dyferencjału oraz tylnego wałka odbioru mocy.